Storingen: Bougiekleur

Onderstaande info komt van gnttype.org


Normaal

Dit is de normale situatie. Deze bougie heeft gelopen onder normale omstandigheden in een “gezonde” motor. Dankzij deze goede omstandigheden is de aanslag licht gekleurd of grijs. Dit komt overeen met de juiste benzine. Indien LPG is gebruikt dan is de kleur bijna altijd bruin.

Olie op de bougie

Als er veel olie bij de verbranding komt dan krijg je dit soort bougies. Dit komt vaak omdat de zuigerveren of de cilinderwanden versleten zijn. Olie kan ook bij de verbranding komen omdat de zuigerstangen en brilrubbers versleten zijn.

Koolstof op de bougie

Normaal gesproken, een zachte droge aanslag. Als slechts 1 bougie er zo uit ziet dan kan een klep vast zitten. Andere mogelijkheid is een slechte bougiekabel.
Als beide bougies er zo uit zien dan zijn er wat meer mogelijkheden:
– verkeerde type bougies
– te rijk benzinemengsel; vanwege een verstopt luchtfilter, verkeerd afgestelde kleppen of een hangende choke.
– Sproeiers in de carburateur die verstopt zijn.
– slechte bobine
– te koude lucht
– te weinig compressie op de cilinders.

Versleten

Deze bougie is te ver versleten en moet vervangen worden. Om nog goed te kunnen werken heeft de bougie het dubbele aan stroom nodig. Iets wat een eendebobine niet kan leveren. Het kan zelf zijn dat de bougie meer dan het dubbele nodig heeft bij accelereren. Je merkt dit soort bougies door het verlies aan trekkracht en een hoog benzinegebruik.

Glazig of glimmend gekleurd

Als een bougie er zo uit ziet dan komt dit door het niet ontsteken bij hoge toeren. Glimmende aanslag geeft meestal aan dat de temperaturen te heet worden als er snel wordt geaccelereerd. Als gevolg kan de metalen aanslag niet slijten en smelt als een soort coating wat zorgt voor het niet ontsteken van de bougie. Als er een gele of bruinige aanslag op zit, zoals op dit plaatje dan is er gelode benzine gebruikt. (is niet meer verkrijgbaar)

Beschadigde bougie

Er zit wat in de verbrandingskamer wat er niet thuis hoort. Dit heeft er voor gezorgd dat de bougie verminkt is. Als je met de motor bezig bent zorg er altijd voor dat er niks in de verbrandingskamer kan komen. Dat geldt niet alleen als je de bougies er uit hebt, maar ook bijvoorbeeld door de carburateur er af te halen zodat er iets in het spruitstuk kan komen.
Als een motor een lange tijd (meer dan een jaar) heeft stil gestaan kan er roest loskomen uit het spruitstuk als je de motor voor het eerst weer start. Verder kan er door het plaatsen van een helicoil (omdat je bougie er steeds uitspringt) slijpsel achter gebleven zijn.

Te heet

Hier zie je een bougie die te heet is geworden. Let op de electrode die lijkt weggebrand. Dit gebeurd vaak door een te late ontsteking. Te weinig koeling van de motor en verkeerd octaangehalte, en lekkende spruitstuk of het verkeerde type bougie.

Vieze bougie

Doordat er een beetje olie mee verbrand of omdat er addatieven in de benzine zijn gestopt kan dat een vieze aanslag geven op de bougie. Hierdoor raakt de opening verstopt zodat de bougie niet meer ontsteekt. Je merkt dit doordat de motor ‘op 1 poot loopt’ of te wel: schud.

Spetters

Spetters. Gevolg van slecht onderhoud. doordat er eerst veel te laat een bougie is vervangen (zie de versleten bougie) is er aanslag in de verbrandingsruimte gekomen. Doordat er daarna een goede bougie is geplaatst komt de aanslag los en brand zich vast op de hete bougie.

Vastgesmolten

Dit gebeurd bijna nooit. Dit is vanwege hetzelfde effect als bij spetters op de bougie. alleen nu zijn de metalen deeltjes vastgebrand tussen de elektroden.

Te vroege ontsteking

Hier is eerst het pennetje gesmolten. En iets later de stift die midden in de bougie zit. Te vroege ontsteking kan verschillende redenen hebben. Er kan te veel roet en aanslag in de verbrandingskamer zitten. Dit blijft gloeien. Als er dan benzine bij komt ontstaat er een spontane verbranding. Verdere mogelijkheden zijn een verkeerd tijdstip van de puntjes of er is een verkeerde bougie gemonteerd.

Pingelen

Hier is de mantel kapot gegaan. Door een te arm mengsel, een te late ontsteking of een verkeerd octaangehalte (euro 95 terwijl je motor er niet geschikt voor is) komt er te veel binnen in de motor. Da’s wel mooi. Maar het gebeurd op een verkeerd moment. En dat is schadelijk, niet alleen voor de bougie, maar ook voor de motor.