[Copyrights & Disclaimer]

artikel 4cv12 motor

Het concept 4cv12

Met wat geschuif met de cijfers en letters van 4cv12 krijg je 1-4 2cv. Of te wel 1 april Deux Chevaux. Heel wat respondenten op onze oproep voor testrijders hebben de timing ingezien. Ook zijn er die op een ludieke manier hebben gereageerd en naar de 1 april datum verwezen hebben.

Zo kregen wij onder andere de volgende reacties op 4cv12@2cv.nl binnen:

Er zijn mensen die tegen iedere vooruitgang zijn en zeggen dat jullie aanbod een 1 april grap is. Mijn vrouw en ik vertrouwen jullie echter volkomen en willen graag in aanmerking komen als testrijder voor de 4cv12. We hebben veel te bieden:
1. Mijn vrouw is slank en ik ben dik. Als we afwisselend rijden kunnen we dus het rijden onder wisselende belading testen.
2. Het huwelijk van mijn vrouw en mij heeft veel ijselijke stilten en verhitte discussies. We kunnen dus onder sterk wisselende temperaturen testen.
3. Wij wonen maar liefst 3.30m onder NAP. Rijdend van Almere naar Amsterdam komen we over de Hollandse Brug met de hoogte van + 18m NAP. We kunnen dus steeds op verschillende hoogten testen.
4. Sleutelen kan ik als de beste; als je eens wist wat ik allemaal met een simpele hamer gerepareerd heb. Ik kan er zelfs een ontsteking mee afstellen.

Ik hoop niet dat ik jullie beledig, maar zouden jullie mijn eigen 2 cilinder motor niet achter in mijn eend kunnen monteren? (net als bij een Sahara.) Als jullie motor dan stuk gaat kan ik verder op mijn eigen motor.
Verder vrees ik dat een 4 cilinder wat veel brandstof gaat verbruiken. Komt er misschien ook een 3 cilinder boxer motor?


Proficiat met jullie uitmuntend bedachte en getimede 1 aprilgrap. Mocht een dergelijk geniaal idee ooit werkelijkheid kunnen worden dan sta ik ongetwijfeld voorin de rij om mee te participeren. Succes met de actie en groeten van een eendrijder (sinds 1971!)
De uitslag van de 5 testrijders wordt zeker op 1-4-2003 bekend gemaakt? :-) groeten
Hallo heren, Heel erg goed bedacht, dit project van de zgn ombouw naar een 4 cilinder! Leuke 1 april grap! Misschien hadden jullie erbij moeten vermelden dat vanwege een gespecialiseerde garage RDW keuring niet nodig is. Namelijk in geval van cilinder vermeerdering/vermindering danwel verandering van het type brandstof dient men ten alle tijde de auto ter keuring aan te bieden bij de RDW. Maar gelukkig weet niet iedereen dit. Ben benieuwd naar de serieuze reacties hierop. Groeten en succes!

Of mensen met argwaan maar die het toch probeerden:

Hallo vrienden! Is dit een 1 April grap of menen jullie het echt? Ik werk al 32 jaar aan eendjes en zou met plezier meewerken aan het uitproberen van jullie concept!


Geachte projectleden, Op het gevaar af dat het hier een 1 aprilgrap behelst, zou ik graag een van uw testrijders willen zijn

En serieuze aanmeldingen zijn er genoeg gekomen. In de aanhef kregen wij als ontwikkelteam veel complimenten (zelfs vanuit het buitenland):

  • Allereerst complimenten met dit innovatieve initiatief! Wij bieden ons graag aan als testrijders voor de 4cv12.
  • Een prachtig idee, en ik ben zeer benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet!
  • Wat een super tof idee om op zo een manier een eigen blok te ontwikkelen dat deden mensen vroeger ook nog.
  • In ieder geval lijkt het mij erg interessant en fascinerend om aan jullie project mee te mogen werken.
  • Jeugdige Dolly z.k.m. dito 4cv12.
  • Wat een megastoer, interessant en slim ('k ben onder de indruk van de 'RDW-oplossing') project zijn jullie gestart.
  • Dear Sirs, We have seen your article about your development of this exciting new project.
  • Waarom ik mij kandidaat stel: - woon in BelgiŽ, een andere invalshoek

    Maar ook de nodige aanvullende vragen en kritische opmerkingen:

  • Ik kan mij voorstellen dat bij meer vermogen de RDW graag ook een aanpassing aan de remmen ziet?!
  • Met verbazing las ik uw artikel over een viercilinder eend. Het verbaast mij ten zeerste dat u zoveel moeite steekt in de ontwikkeling van een viercilinder eend. Ten eerste is het veel eenvoudiger en zeker goedkoper om een Axel of GS blok in een eend te zetten, maar bovenal is een eend een eend en als je sneller wilt, koop je een andere auto!
  • Hoe heeft u het samenkomen van 2x2 uitlaatpoorten gerealiseerd? Heeft u een apart spruitstuk gemaakt voor het tussenblok waar de uitlaat van het voorste blok op uitkomt? Of is dit een (wat mij betreft bij voorbaat zeer geslaagde) 1 aprilgrap?
  • Hoe past dit extra blok onder de motorkap en tussen de spatborden? Waar haalt u de extra ruimte vandaan?
  • Loopt de versnellingsbak niet in de soep bij zeg 140 km/uur? En hoe houden chassis en aandrijfassen zich bij die snelheid?
  • Hoe wilt u de olie koelen van het tussenblok, middels een verbinding naar (de oliekoeler van) het voorste blok? Is 1 oliekoeler voldoende voor 2 blokken?
  • Ikzelf zit dan echter liever in een GS bij deze snelheid, dit is vele malen comfortabeler.

    Of slimme aanbiedingen:

  • het is natuurlijk belangrijk om met de diverse proefpersonen duidelijke afspraken op schrift te stellen met betrekking tot o.a. de aansprakelijkheid voor eventuele schade als gevolg van en in verband met dit experiment. Als advocaat kan ik daarvoor - desgewenst - wel een concept op stellen. Scheelt jullie weer 200 Euro per uur voor een extern in te huren advocaat.

    En ongeduldige mensen:

  • Op mijn vorige e-mailbericht heb ik geen reactie ontvangen. Kan ik er vanuit gaan dat dit inderdaad een 1 april grap is?

    Naast inbouw in een eend zijn er reacties gekomen voor inbouw in een Lomax, Burton, AK400, AMI-6.
    Veel reacties van mensen die al in verschillende GSA 4 cilinder projecten betrokken zijn geweest.
    Er was een aspirant testrijdster die bij haar mail bericht een foto's bijvoegde met de vraag ď hoe groot ik mijn motivatie met beeld en geluid en tekst materiaal mag zijn.Ē
    Kortom we hebben veel leuke, verbazende, mooie reacties mogen ontvangen.

    Helaas en eigenlijk moeten we daar maar een vraagteken achter zetten berust ons aanbod op een grap.
    Helaas? Ja want al vele jaren zorgt een betrouwbaar 2 cilinder blokje voor de aandrijving van ons A type en dat moeten we maar zo houden. We wensen van onze kant alle testrijders, test piloten en andere aanbieders veel succes.

    Met hartelijke Citroen groeten van het ontwikkelteam 4cv12 .


    Revolutionair concept:
    een viercilinder motor voor elke Eend.

    Inleiding

    Enkele CitroŽntechneuten hebben de oplossing gevonden om de Eend (of elk ander A-type) van een sterke viercilindermotor te voorzien.
    Een samensmelting van twee 2cilinder blokken zorgt voor een krachtig viercilinder blok in elke Eend, zonder al te veel wijzigingen aan het chassis.

    Na enige tijd van ontwikkelen en testen is het nu eindelijk zover. Een legaal en simpel te plaatsen viercilinder boxermotor voor de 2cv. Voordat het zover was, dat het idee voor zo'n gewaagd ontwerp tot iets als een testbaar exemplaar ontwikkeld is, zijn er al heel wat uren in gestoken.
    Omdat er door verschillende personen zowel technische inbreng als financiŽle steun, de nodige tijd, ontwikkelruimte, sleutel en testfaciliteiten, maar vooral doorzettingsvermogen in dit project gestopt zijn, is nu het moment aangebroken dat de viercilinder 4cv12 voor duurtesten gereed is.

    Het ontwikkeltraject

    Binnen het ontwikkelteam heeft iedereen op zijn eigen vakgebied voor de eindoplossing gezorgd. Na de start werden de verschillende delen in samenwerking met de initiatiefnemers op haalbaarheid besproken en werd er een tijdsplanning gemaakt. Dit resulteerde in een proefmodel. Aan de hand van dit proefmodel zijn er in de ontwikkelruimte bij van den Bergh motoren in Ophemert vijf testexemplaren gebouwd. Het doel hiervan was om productie-ervaring van de speciale onderdelen en assemblagekennis op te doen. Maar minstens zo belangrijk was het meten van de uiteindelijke prestaties van het 4cv12 motorblok.
    Hierna zijn alle ervaringen en metingen gebundeld om te komen tot een productierijp pakket. Om na te gaan of er geen belemmeringen zouden ontstaan bij de RDW, is eerst alleen het idee op papier ter keuring aangeboden. Omdat er 2 originele 2cv-motoren gebruikt worden en dit ooit ook in de Sahara (de vierwielaangedreven uitvoering van de 2cv) is toegepast, wordt het idee in concept goedgekeurd. Er worden wel randvoorwaarden en eisen aan de uitvoering gesteld.
    Door de inbreng van de RDW is er nu een officiŽle goedkeuring voor de testauto's en dus voor de 4cv12 uitvoering van de Eend en is er geen extra keuring nodig.

    Hoe ontstaat een 4cv12 motorblok.

    Om een 4cv12 motorblok te bouwen wordt een originele 2cv aandrijflijn, dat bestaat uit versnellingsbak en motorblok, gesplitst. Hiertussen komt een gemodificeerd 4cv12 "tussenblok" waarna het geheel weer tegen elkaar gebouwd wordt. Op deze manier ontstaat er een krachtige viercilinder boxermotor.
    Met een kleine aanpassing aan het chassis kan dit motorblok in de Eend ingebouwd worden. Later kan altijd weer de conventionele tweecilinder teruggeplaatst worden!
    Om het 4cv12 motorblok te kunnen realiseren zijn er een aantal wijzigingen aangebracht aan het tussenblok. Zo is de koeltunnel verwijderd en is er een speciale krukas gemaakt. Deze is wat korter dan een normale 2cv krukas maar is ook een stuk zwaarder om het grotere vermogen aan te kunnen.
    Er is aan de voorzijde van de krukas een adapter gemaakt die op de as van een origineel 2cv motorblok past. Verder zijn uiteraard de benzinepomp, de ventilator en de dynamo van het tussenblok verwijderd.

    viercilinder ontsteking.

    Omdat het bestaande ontstekingscircuit voor de tweecilinder niet simpel naar vier cilinders was aan te passen, is er voor de 4cv12 een speciale ontsteking ontworpen.
    De fabrikant van de 123ignition heeft ook voor de 4cv12 een ontsteking ontwikkeld, die op de plaats van de originele ontsteking in het voorste motorblok geplaatst is. Dit keer stuurt de ontsteking 2 bobines aan.

    Prestaties

    De prestaties van de vijf testmotoren zijn prima. Niet alleen wordt er meer acceleratievermogen ontwikkeld ook de topsnelheid ligt nu veel hoger.
    Omdat de koeltunnel naar de tweede motor nog niet definitief is kan er nog niet voluit getest worden.

    Duur Testrijders gezocht

    Voor dit project zoeken wij nu vijf "testrijders" om de viercilinders uit te proberen.
    Wij bouwen in Ophemert een 4cv12 motorblok in je Eend en uiteraard zullen wij jouw eigen tweecilinderblok op een waardige wijze opslaan, om na de testperiode eventueel weer terug in jouw Eend geplaatst te worden.
    Tijdens die periode moet het verbruik van de motor bijgehouden worden. Voor het onderhoud zul je om de 2000 kilometer voor een onderhouds- en controlebeurt naar Ophemert moeten komen. De brandstofkosten zijn voor jezelf. Als je het 4cv12 blok wilt houden, zullen wij de opgedane kennis van jouw ervaringen gebruiken voor een definitieve versie. We zullen dan jouw test-motor ombouwen tot een versie die wel de juiste koeling bevat.

    Voor de aanmelding dien je een gemotiveerde reactie te schrijven waarin jij aangeeft waarom jij de ideale testpersoon bent. Sleutelervaring is uiteraard een prť,
    een goede uitdrukkingsvaardigheid in schrift is welkom, omdat we van de testrijders vragen hun ervaringen te noteren. Verder zoeken we mensen die veel met hun Eend rijden om een zo betrouwbaar mogelijk testresultaat te krijgen.

    We proberen in ieder geval een verscheidenheid aan testgebruikers te selecteren en dus niet alleen mensen die per se gaan voor het hogere vermogen. Ook duurrijders die op zoek zijn naar een sterkere motor of wat meer souplesse en minder hoge toeren bij 120 km/uur, zijn gewenst.

    Stuur je reacties liefst binnen 2 weken maar in ieder geval voor het einde van deze maand aan 4cv12@2cv.nl. Onder de inzenders worden door het ontwikkelteam de vijf testrijders met de beste papieren en motivatie geselecteerd. De uitslag zal op deze zelfde site bekend gemaakt worden. Over de selectie wordt verder niet gecorrespondeerd.

    Namens het 4cv12 ontwikkel team

    Albertonic, 123ignition
    Godfried van den Bergh, van den Bergh motoren, Ophemert
    Ronald Bouman
    Jeroen Cats
    Daniel Zuidema

     

    Alle rechten voorbehouden. Alle tekst, foto's en tekeningen van deze uitgave mogen gebruikt worden voor niet commerciŽle doeleinden met vermelding van de naam van de auteur. Voor commercieel gebruik mag niets van dit artikel worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevens bestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, het zij elektronisch, mechanisch, door foto kopieŽn, opname, of op enige andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de auteur.

    De auteur is in geen geval aansprakelijk voor eventuele schade, daaronder zonder enige beperking begrepen directe schade, indirecte schade, incidentele schade, speciale schade, strafrechtelijke sancties, gevolgschade of andere schade (daaronder zonder enige beperking begrepen misgelopen winsten, inkomstendervingen of vergelijkbare economische verliezen) als gevolg van een handeling, onrechtmatige daad of andere oorzaak, voortvloeiend uit het gebruik of de onmogelijkheid tot het gebruik van het materiaal dat in dit artikel of in een gekoppelde artikel beschikbaar is, zelfs indien hij van de mogelijkheid van een dergelijke schade op de hoogte is gesteld. Evenmin is hij aansprakelijk voor eventuele claims van derden.