[Copyrights & Disclaimer]

Klimmen met een Eend

Om 2 dromen te combineren, nl. reizen in een geitje en professioneel klimmen, hebben Olivier en Moniek gekozen voor dit plan:
Een half jaar (start 01/2004) door midden en zuid- europa trekken met een CitroŽn 2CV6 en halt houden bij rotsmassieven die reeds naam gemaakt hebben in de klimgeschiedenis met als doel hun eigen klimniveau te verhogen.

Daar een atleet niet elke dag kan presteren en ook de nodige recuperatie moet hebben, gaan ze op rustdagen een website onderhouden middels foto/video om de Belgische en Nederlandse klimwereld op de hoogte te houden van hun vorderingen en avonturen.

Op deze site staan vooral de verhalen over het reizen in de 2cv. Meer verhalen en dan vooral over hun klimavontuur vind je op hun eigen website: www.klimmen.be

  • 1e verslag 13/03/2004

    2e verslag 28/05/2004

    Caja de velocidades

    We hadden net bezoek gehad van een tv-reporter van onze regionale zender TVLimburg. Wanneer we de man 's morgens naar de luchthaven willen brengen, zet ik de eend in achteruit op een overvolle parking, 10 meter en de hele boel zat geblokkeerd.

    Samen met Loek*, een vriend uit Heerlen, die een tijdje met ons meeklom draaien we het deksel van de versnellingsbak ; we krijgen er echter geen beweging in en besluiten dan maar op zoek te gaan naar een andere.

    Een telefoontje naar de club van Valencia brengt ons bij een 2cv-liefhebber in Alicante: Manolo.

    Daargekomen krijgen we een 'worst case scenario' ; het is een eend van 1976 met trommelremmen dus. Hier kunnen we dus niets mee, maar Manolo helpt ons verder zoeken.
    Hij vraagt bij de lokale citroen-garage telefoonnummers van autoslopen.

    Bij de 2de hebben we beet en besluiten ter plaatse te gaan. 100 Ä inclusief differentieel en de 2 remschijven.

    Als we terug op de camping zijn, doen we eerst een telefoontje naar Gert Duson** van het Brussels-Capetown avontuur, (want zij hadden hetzeldfe probleem) omdat ik echter nog nooit aan een eend gesleuteld had.
    Ook komt het goed van pas dat Loek een technische studie heeft gedaan.
    Maar Gert kan ons overtuigen om zelf de versnellingsbak te verwisselen en geeft ons nuttige tips waarop te letten.

    Twee dagen later heeft Donald een Spaanse versnellingsbak en is weer in topvorm!

    * Nogmaals dank aan Loek voor het gebruik van zijn auto en de vele uren hulp, denk-en testwerk.
    ** Zeker de moeite waard is het lezen van Gert Duson's boek ; "Een vreemde eend in Afrika" uitgegeven bij Lannoo.

    Testrit en oliewissel

    We rijden 500km verder naar een volgend klimgebied bij Malaga.
    Daar besluiten we de olie van de Spaanse versnellingsbak te wisselen.
    Echter niet zo een goed idee, want daarna loopt de 2de en 3de versnelling wat stroever.
    De fout ; we hadden niet langs onder geledigd en dus zat er teveel olie in.
    Maar na een 100-tal kilometers verbetert de zaak wel en we besluiten er niet meer aan te komen tot we in Narbonne zouden zijn.

    Groot onderhoud te Narbonne

    Als we van Zuid-Spanje naar Toulon(F) reden, waar we de boot namen naar Corsica, besloten we een dagje uit te trekken om onze Donald een verwenkuur te geven bij 2cv-cherie te Narbonne.
    Dit was nodig want als we meer dan 100km/uur reden begonnen namelijk te voorste wielen te schudden. Onze eend was toe aan nieuwe "pivot-assen". Omdat een pivot-as niet los ging (gelast), kregen we aan die kant een andere ophangingarm, hierin moest dan weer een nieuwe lager.
    Maar we merken het welaan het rijcomfort.
    Vervolgens kregen we nieuwe olien, filters, smering en op de bougie werd een tussenstukje geplaatst, het laatste lapmiddel voor het vervangen van de cilinderkop !

    Corsica ; Pare-brise & Culasse

    Wij dachten zonder problemen rond te toeren op dit wondermooie eiland, maar niets was minder waar.

    Een 2de kapotte voorruit was een feit en dan nog wel op een zaterdagmiddag wanneer alle garages dicht gaan.
    Van een andere 2cv-liefhebber kregen we een stuk plastic en we besluiten dan te gaan klimmen en op maandagmorgen aan de slag te gaan.

    We bellen een heleboel citroen-garages en sloperijen, maar steeds komt hetzelfde antwoord terug : "On n'a pas, il faut le commander a Cassis".

    We besluiten dan maar beroep te doen op Michel, hij kan ons een pare-brise opsturen met de pakketdienst naar Bastia.

    We rijden dan maar die richting uit, als we onderweg stoppen en Moniek een stukje wandelt, ontdekt ze een groene sloopeend in iemands tuin !

    Even aanbellen dan maar... en een half uur later heeft onze Donald weer een voorruit.
    De oude eigenaar helpt graag mee.

     

     

    Als we weer een paar dagen verder zijn, springt de bougie er weer uit, niets ergs want binnen 5 minuten zit hij weer vast, maar als hij dezelfde dag er nog een keer uitspringt, krijgen we hem met de beste wil van de wereld er niet meer in. Dat wordt dus de culasse vervangen.

    Maar we zitten 200km verwijderd van onze sloopeend. Dan maar een auto huren en Donald slepen.
    Als we 's avonds bij de groene sloopeend 2cv4 aankomen, is de grote vraag of we deze cilinderkop kunnen gebruiken ?
    Ik haal hen eraf en ben voor 99% zeker. Een verlossend smsje om 23uur van Michel met de boodschap : "3 ou 4 boulons fixation grillage ventilateur, filtre de huile ?"
    Yihaa, deze cilinderkop past.

    De volgende ochtend ga ik aan de slag.

    Een halve dag later, na tweemaal cilinderkop gemonteerd te hebben, de eerste maal hadden we de stoterstangen omgedraaid, doet Donald het nog steeds op een cilinder.
    Een handige Fransman kan onze kleppen tijdelijk een beetje afregelen en beveelt ons in Italie naar een kleine garage tegaan en ze juist(0,20mm) te laten afregelen. Wij nemen met een gerust hart de boot.

    Momenteel verblijven we in Meteora, Griekenland en hebben 11.000km op de teller.

    Wie ook geintersseerd is in onze eend- en klimavonturen, kan ze lezen op onze website : www.klimmen.be